Mindstyle & Lifestyle

Profielfoto op LinkedIn. Maak je foto jeugdig en uitnodigend. Tips voor 50plussers.

19 februari 2017
LinkedIn profielfoto 50plusser

een uitnodigende profielfoto op LinkedIn is voor 50plussers extra belangrijk

 

Selecteren op geboortedatum kan op LinkedIn dus niet. Recruiters en dergelijke kunnen zoeken op functietitels en trefwoorden of op ‘beschikbaar’ bijvoorbeeld. Maar niet op leeftijd. Hoe anti-leeftijdsdiscriminatie is dat!

Dat sluit helemaal aan bij het pleidooi van LinkedIn expert Aaltje Vincent:

“Geboortedatum op cv: weg ermee!”

Van haar hoorde ik tijdens een presentatie in het netwerkcafé in Den Haag heel veel tips & tricks over LinkedIn. En over het belang van een goede foto.

circumstantial evidence

Geweldig dat filteren op geboortedatum niet mogelijk is op LinkedIn, maar zodra iemand het profiel van een 50plusser ziet, is er natuurlijk verdacht veel circumstantial evidence over de leeftijd van de kandidaat.

Als je in de 70-ger jaren van de vorige eeuw hebt gestudeerd, dan kan je natuurlijk niet piepjong meer zijn. En de enorme staat van dienst van de meeste 50plussers 🙂 kan onmogelijk door een 25-jarige zijn opgebouwd.

Maar…..

Al die geschreven informatie sijpelt pas in tweede instantie naar binnen. Als eerste valt het oog van de lezer op jouw FOTO!

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef:

In een nanoseconde wordt het oordeel geveld:

“Dat is een leuke vrouw, die zie ik wel zitten als collega.”

Of niet natuurlijk.

één beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Denk je eens in. Een hr-manager is op zoek naar dé perfecte nieuwe collega. Hij of zij vult allerlei trefwoorden en zoektermen in. Vervolgens verschijnt een lijst met kandidaten die aan de selectiecriteria voldoen.

En dan is het scrollen en screenen geblazen. Hoe langer de lijst, hoe sneller dat gaat.

Het oog van de hr-manager valt het eerste op je foto. De profielfoto is de online versie van de beroemde en beruchte eerste indruk. En je weet het: die kan je maar één keer maken.

Hoe jonger de hr-manager, hoe groter de rol van ‘image over text’. De jonge generatie groeit op in een wereld, waarin beeldcultuur overheerst. Beeld speelt bij 20-gers en 30-gers een nog grotere rol dan het bij ieder van ons van nature al doet. Het is dé bepalende factor bij de eerste selectie.

Doe er je voordeel mee. Zorg dat de bezoeker van jouw LinkedIn pagina zijn ogen niet van je af kan houden.

Hoe? Lees mijn tips voor een perfecte LinkedIn selfie.

Volg je de tips op, geheid grotere kans dat die hr-manager denkt:

“Die wil ik spreken.”

1. kies een goede plek

Allerbelangrijkst voor een goede foto is de belichting. Kies een plek waar voldoende licht gelijkmatig op je gezicht valt.

Daglicht werkt het beste, bij voorkeur in de middag. Maak desnoods een foto buiten. Maar niet als het erg zonnig is, want dan is er veel kans op sterke licht-donker contrasten. Een schaduwplek op je gezicht moet je vermijden.

Zorg ook voor een rustige, neutrale achtergrond. Het gaat om jouw gezicht en een drukke achtergrond leidt af.

Ook met een gekleurde achtergrond moet je oppassen. Elke kleur heeft weer een ander effect. Te rood wordt onbewust geassocieerd met “die heeft een opvlieger” of “die heeft zeker een wijntje te veel op”. Blauw geeft een (te) koele uitstraling. Enz.

Het beste is een egaal witte of zwarte achtergrond. Ook professionele fotografen kiezen daar meestal voor.

2. maak een beeldvullend portret

Gebruik geen vakantiekiekje met man en kinderen of een foto met je kleinkind of kat in je armen. Geen foto ‘ten voeten uit’, waar je van top tot teen op staat. Ook geen ‘buste’ foto, waarop een groot deel van je bovenlijf zichtbaar is.

Voor LinkedIn maak je het beste een beeldvullende portretselfie. Ga voor lekker close up en breng zoveel mogelijk van je gezicht in beeld.

Gek genoeg is je lichaamshouding toch erg belangrijk, ook al komt daarvan weinig in beeld. Een rechte rug, borst iets vooruit en gestrekte benen zorgen er meteen voor dat je meer zelfvertrouwen uitstraalt.

Kijk recht in de camera. Maak als het ware oogcontact met je toekomstige werkgever of collega. Dat komt veel natuurlijker over dan wanneer je wegkijkt. En vergeet vooral niet te lachen.

3. lach!

profielfoto LinkedIn open lach

Zorg dat je lachend op de foto staat.

Lachende mensen worden met meer openheid en vertrouwen benaderd. Dat geldt net zo goed voor een persoonlijke ontmoeting, als voor een virtuele kennismaking op het beeldscherm.

Alleen je mondhoeken een beetje optrekken werkt niet. Het moet een echte open lach zijn.

Spontaan lachend in de lens kijken: de een doet het makkelijker dan de ander. Vind je dat moeilijk, probeer dan eens een foto te nemen net nadat je uitbundig hebt gelachen om Zondag met Lubach of zo. Het helpt gegarandeerd. Je lachspieren staan dan op standje ‘actief’.

Bij een echte, open lach gebruiken we twee spieren. De spier die van kaak naar mondhoek loopt (ofwel de grote jukbeenspier) en de spier rondom je ogen.

Inderdaad, de spieren van de lachrimpels en de kraaienpootjes. Als 50plusser heb je daaraan geen gebrek. Laat ze zien! Ze geven je een toegankelijke uitstraling.

4. zet een bril op

Wat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam? Een vrouw met bril heeft een significant grotere kans uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Hoe dat komt? Een van de onderzoekers, Sarah van der Land zegt erover:

“Een bril kan voor symmetrie in het gezicht zorgen en sommige glazen vergroten je pupillen. Dat zijn twee dingen waardoor mensen een persoon aantrekkelijker vinden. En een bril camoufleert eventuele wallen onder je ogen, waardoor je er frisser uitziet.”

Op YouTube kan je een interview met Sarah van der Land terugluisteren, waarin ze vertelt over haar onderzoek naar de ideale LinkedIn foto.

5. kies zakelijke kleding

Ook al zie je op een portretfoto weinig van je kleding, toch moet je er aandacht aan besteden.

De meeste van ons hebben een aparte garderobe voor werk en privé. Kies dus kleding uit de categorie ‘werk’ en niet dat leuke blote zomerjurkje.

Bekend is, dat vrouwen zich professioneler voelen als ze de juiste zakelijke outfit dragen.

“dressed for the occasion voel ik me serieuzer genomen door mijn (mannelijke) collega’s.”

Ook voor je LinkedIn foto geldt: dress for the occasion.

Dat hoeft natuurlijk niet altijd een krijtstreep mantelpakje te zijn. Voor een functie bij een bank is dat misschien dé ultieme keuze. In een creatief beroep is casual beter. Maar als professional ben je zelf natuurlijk het beste op de hoogte van de dresscode in jouw sector.

Hoe dan ook, kleding speelt zeker mee in hoe je beoordeeld wordt.

In ieder geval moet je kleding niet de aandacht afleiden van het gezicht. Niet te veel wit, geen drukke motiefjes of strepen, geen hoge kraag of schoudervullingen, niet te veel sieraden en last but not least geen diep decolleté.

In het algemeen geeft donkere kleding een betrouwbare indruk en komt opgestoken haar professioneler over dan loshangende lokken.

Omdat je alleen een stukje bovenkleding ziet, kan je gerust je joggingbroek en sloffen aanhouden. Hoe comfortabel is dat.

6. gebruik het goede formaat

profielfoto LinkedIn 50plusser dat kan beter

mijn LinkedIn profielfoto is voor verbetering vatbaar!

De ideale LinkedIn foto heeft minimaal 400 x 400 pixels (het absolute minumum is 200 x 200). Meer pixels mag natuurlijk altijd, want zo’n foto blijft ook in verkleinde vorm lekker scherp.

LinkedIn gebruikt een vierkant formaat voor de profielfoto. Op het scherm is daarvan een cirkelvormige uitsnede zichtbaar. Klik je erop, dan verschijnt het originele vierkante beeld. Hou daar bij de opname rekening mee. Centreer je portret en hou rondom een beetje ruimte vrij. Zo komt jouw gezicht uiteindelijk perfect ‘beeldvullend’ in het ronde LinkedIn kadertje.

Op een smartphone is het mogelijk om meteen voor een vierkant formaat te kiezen. Op mijn iPhone6 heeft een vierkante foto 960 x 960 pixels. Ruim voldoende dus voor een goede LinkedIn selfie.

Een foto genomen met mijn Sony camera heeft veel meer pixels: 4864 x 3684. Dat is een rechthoekige foto, maar prima geschikt om uit te snijden.

profielfoto LinkedInbijsnijden

Heb je een rechthoekige foto, dan moet je er dus een stuk ‘afsnijden’. Dat gaat heel makkelijk op zowel een smartphone, als een computer. Alle fotoprogramma’s hebben een ‘snij bij’ functie.

profielfoto LinkedIn bijwerken met picmonkey

 

Zelf gebruik ik vaak de gratis versie van picmonkey. Kies Edit en download de foto die je wilt bewerken van je computer. Op de linkerbalk kun je kiezen uit allerlei bewerkingsmogelijkheden.

 

profielfoto LinkedIn bewerken met picmonkey

Bij Resize zie je overigens meteen het aantal pixels van de foto.

Volop programma’s en apps dus waarmee je een foto van rechthoekig naar vierkant kan maken en waarmee je kunt ‘uitvergroten’. Let wel op dat je niet te veel uitvergroot, want dan wordt de afbeelding korrelig. Dat zie je vanzelf.

Beetje technisch verhaal. Laat je daardoor niet afschrikken. Begin gewoon, dan komt het vanzelf goed.

7. online en offline moet wel een beetje matchen

Tot slot nog een ultieme tip: zorg dat online en offline een beetje matchen. Je foto mag best een beetje gefotoshopt zijn. Een filtertje eroverheen is geen probleem. Maar het moet niet te ver afstaan van de werkelijkheid. Van hoe je er in real life face-to-face uitziet.

Ik herinner me nog goed mijn eerste sollicitatiegesprek. Ik was een jaar of 18 en zocht een vakantiebaantje. Ik solliciteerde (zoals toen te doen gebruikelijk met handgeschreven brief en getypt curriculum vitae) bij een interviewbureau. Er ‘representatief uitzien’ was een must voor de functie en ik moest een foto meesturen.

Nu had ik een prachtige geretoucheerde pasfoto, waarop ik zowat een filmster leek. Voor dat retoucheren had ik extra betaald. Met de hand waren alle oneffenheden (pukkeltjes!) weggewerkt. Wallen onder de ogen ‘gecorrigeerd’ etc. Fotoshoppen avant la lettre.

Natuurlijk werd ik opgeroepen. Wie wilde er nu niet zo’n jonge blonde stoot als collega.

Om 9 uur ‘s-ochtends werd ik verwacht. Wat was ik zenuwachtig. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren.

Plan was om vroeg op te staan en veel tijd aan mijn uiterlijk te besteden. Haar föhnen, foundation om de pukkeltjes ook in het echt te maskeren, bescheiden make up op de ogen…

Wat wilde het geval: ik versliep me. Mijn haar was zo vet, dat ik er niet onderuit kon om het te wassen. Tijd om te drogen had ik niet. Van een zorgvuldig aangebrachte make-up kon ook geen sprake zijn. Dat ging van rits, rats roetsj.

Resultaat was dat ik er uitzag als een verzopen kat toen ik 7 minuten over 9 volkomen over de rooie aanbelde. Nog te laat ook!

Een van de eerste dingen die mij naar mijn hoofd werden geslingerd was:

“In het echt lijk je helemaal niet op je foto.”

Ik ben het niet geworden, maar had mijn lesje wel geleerd. Zoiets is me geen tweede keer overkomen.

Dus zorg dat je een beetje lijkt op je foto. 🙂

benieuwd hoe ik het deed? bekijk dan mijn vlog

 

 

lukt het niet? ik help je graag

Kom jij er ook na het zien van mijn vlog niet (helemaal) uit? Schroom dan niet om contact met me op te nemen. Ik help je graag, uit solidariteit en natuurlijk gratis. Ook al ben ik geen professional, samen komen we vast en zeker een heel eind.

Andere interessante posts

Geen Reacties

Laat een reactie achter